SvinInfluensa - Hög risk för pandemi
2009-05-04

Satt och tittade på svt 1 och de pratade om svininfluensan. De är väldigt osäkra på vad det är för virus och hur man ska bota det. Många forskare försöker få fram en medicin som ska bota alla med svininfluensan. De sa även att det håller på att avta samdigt som en annan säger att man inte kan säga förens i höst om det avtagit. Totalt har 850 människor smittats av svininfluensan i 17 olika länder, och det fortsätter sprida sig. Regeringen och forskare är rädda för att det ska bli en pandemi. Men kan inte svara säkert förens i höst då det kan komma tillbaka om det ens försvunnit fram tills dess,
ca 200 människor har dött i svininfluensan och många har varit barn.

I mexico har de stängt skolor, resturanger och oändligt många munskydd som de i dagens svt1 program säger att ett munskydda skyddar bara i 5 sekunder.

Igår på Bangkoks flygplats Suvarnabhumi då 14 thaistudenter + lärare anlände från Mexico. Livrädda för svininfluensa och livrädda att föra med sig viruset in i landet. De blev upphämtade av ambulans och ska nu genomgå massor av tester och vara i karantän i 7 dagar. Viruset har DNA från svin, fågel och människa spridda från skilda delar av världen.

Vissa säger att viruset är framtagit i lab och vissa säger att det var ingen slump att det dök upp i Mexico samtidigt som landet gick mot revolution och inbördeskrig. Andra saker jag hört är att viruset är framställt för att utplåna fattiga människor och få kvar en toppelit eller att viruset ska halvera världbefolkningen och på så sätt få slut på mycket svält, fattigdom och miljöförstöring.

Hur rädd är du för att det ska komma till sverige eller att du ska få Svininfluensan??
Vad tror ni om detta behöver vi vara så pass rädda? Är svininfluensan något man ska vara rädd för på riktigt? Försöker media skrämma oss eller ska vi kanske vara rädd för något ännu större som komma skall??





Postat av: Ammie

Tack Tack..! =)

Jag är liiiivrädd för svininfluensan =/ hoppas verkligen vi slipper den!



Ha det bra

2009-05-04 @ 21:11:57
URL: http://ammiecool.webblogg.se/
Läs detta innan du kommenterar:

- Jag svarar på alla kommentarer så fort jag ser dem. OM det inte är något stöttade eller elakt för då raderas kommentaren DIREKT och Ip-adressen spärras! Det gäller även alla som gör reklam etc.

- Gillar du min blogg, lägg gärna till mig på bloglovin! Klicka på bloglovin ikonen i menyn eller ikonen här under. Jag älskar att få massa kommentarer, så glömt inte lämna ett fotspår och det bara är så att du ramlade förbi så jag kan kika tillbaka till din sida!!

- Ha en fortsatt fin dag!

Namn:


E-mail: (Visas ej)

Blogg/Hemside adress:



Kom ihåg mig?

Follow Sara